OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Máme tu další adepty, co se pokouší hlavou prorazit zeď. Pražští MINDWORK debutují na promáči „Inside The Consciousness“ čítajícím čtyři kousky a krom zjištění, že ač jde o nové jméno na scéně, zaznamenáme mezi hudebníky už poměrně ostřílené hráče, je hned na úvod důležité vědět, že se čtveřice shlédla v technicky vypiplaném thrash/deathu, který nejblíže charakterizuje průsečík tvorby nebožtíka Chucka Schuldinera a nedávno čerstvě zmrtvýchvstalých CYNIC. Máte-li choutky na podobné hudební laskominky, šup se mnou za nimi do kuchyně...
Je určitě sympatické, když se ani na demu neponechá nic náhodě a skupina se představí i v odpovídající zvukově kvalitě. MINDWORK nahrávali v Shaarku a míchali v Hostivaři. Potud tedy všechno v pořádku, zdálo by se, jenže zádrhel odhalí hned začátek úvodní „Inner Consciousness“. A tím zádrhelem je hodně „suchý“ a „plechový“ zvuk kytary. Copak v rámci celé kapely se handicap ještě poměrně daří maskovat, ale jen co dojde na nějaký ten zásek (a že jimi skupina nešetří), máme to tu zas a v plné nahotě. Velká škoda, protože jinak nahrávka hraje solidně.
Nechme však šťourání ve zvuku, tím nejpodstatnějším má být hudba. A jak už jsem nakousnul výše, hoši si nechali nandat laťku na stojany hezky vysoko. Přelez, přeskoč, ale nepodlez a MINDWORK přelézají - od již zmíněné „Inner Consciousness“ prošpikované vyhrávkami a typicky DEATH-tí zpomalovačkou uprostřed, přes dreamtheaterovsky narůstající „Freedom Of Mentality“ s moc pěknými zlomy do najazzlých akustických pasáží, nejpřímočařejší nášup „Wretchlessness“, až po závěrečnou a asi i nejpovedenější „Twisted Priorities“ se zatím ještě nesmělým pokusem o melodický vokál. Přelézají. Občas s českou angličtinou (recitace v úvodu), občas s ne až tak přesvědčivým zpěvem a drobnými zaváháními, ale přelézají. Se ctí a zdviženou hlavou.
Mohli bychom nasadit typickou zinařskou kličku s připočítáváním domácím (navíc debutujícím) kapelám, ale není důvod. MINDWORK začali zhurta, sympaticky a bez české připosranosti. Pravda, rozhodně ne bez chyb. Ale až vychytají všechny mušky na produkci, dotáhnou k větší pestrosti pěvecké linky (možná by neškodil nějaký ten sólo pěvec) a výhradní skladatel Martin Schuster ze sebe dostane ještě o chlup více osobitosti bez pokukování ke slavnějším ikonám, máme se na co těšit. Sympatická kapela, sympatická snaha o technicky náročnější muziku. Držím palce.
P.S.: Celá nahrávka je ke slyšení tady...
Máte-li rádi technickou vlnu death/thrash metalu prezentovanou jmény jako CYNIC, DEATH či ATHEIST, jste na správné adrese. MINDWORK totiž kráčí v jejich stopách...
6,5 / 10
Martin Schuster
- zpěv, kytara
David Vaněk
- kytara
Adam Palma
- basa
Filip Kittnar
- bicí
1. Inner Consciousness
2. Freedom Of Mentality
3. Wretchlessness
4. Twisted Priorities
Vydáno: 2008
Vydavatel: Samovydání
Stopáž: 17:45
Kontakt: tel: 723680222
Fandím jim.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.